Vrouwen in de Bijbel - Een arme weduwe

"En er kwam één arme weduwe, die er twee kleine munten in wierp, dat is een kwadrant." (Markus 12:42) 

Er was een vrouw in de Bijbel die bij Jezus opviel. En je moet gewoon eens even lezen wat Jezus doet bij deze geschiedenis. De geschiedenis bent namelijk niet met de hoofdpersoon uit het verhaal, maar met het feit dat Jezus tegenover de schatkist was gaan zitten op het tempelplein. Deze schatkist was eigenlijk een soort van collectebus waarin de Joden hun giften in deden. En Jezus gaat op die plek gewoon zitten kijken. En op die plek komt ook een arme weduwe langs.

 

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik mij soms kan ergeren aan een discussie zoals die over de tienden. Heel apart dat in bepaalde kringen duidelijk wordt gemaakt dat we onder de genade zijn en niet meer onder de wet en vervolgens toch wordt gepleit voor om de tienden te geven. Of nog erger, zoals ik een voorganger hoorde zeggen, die een nieuwe kerk wilde bouwen: "Als u de tienden geeft dan gaat het goed met uw gezondheid, dan gaat het goed met uw bedrijf en dan gaat het goed met uw gezin." En dan rond de zomervakantie, als iedereen zijn vakantiegeld heeft gehad, laat je ook de oproep nog klinken: "Vergeet u niet om de tienden te geven over uw vakantiegeld?" 

Eigenlijk laat Jezus ons bij deze geschiedenis iets heel anders zien. Jezus ziet vele rijken komen en die gooien ontzettend veel geld in de offerkist. Ze wierpen er veel in, die rijken. Dat is natuurlijk ook niet zo moeilijk, dan als je veel hebt, kun je best wel wat missen en ten opzichte van wat die weduwe erin gooide, was het echt veel. Want als je bedenkt dat die weduwe er maar twee kwadrant ingooit, wordt al het andere ineens heel erg veel. Een kwadrant was de kleinste munteenheid van die tijd. Twee stuivers, zou je zeggen. En dan zou honderd euro heel veel zijn. 

Maar Jezus zegt dit: "Zij werpen er van hun overvloed in." Met andere woorden ze nemen een deel van hun overvloed en gooien dat in de offerkist. Een deel van hun overvloed. Maar Jezus zegt over deze vrouw iets heel anders. Deze vrouw, een arme weduwe, gooit alles wat zij had in deze offerkist. Geen tiende, geen deel van haar overvloed, maar alles! Niets hield ze achter voor God, zelfs als dat betekende dat ze de andere dag niet zou kunnen eten. Maar dit is wel de boodschap van het Koninkrijk. God vraagt niet een tiende van ons geld en ook niet een tiende van onze tijd en onze aandacht. Want die tienden gelden dan niet alleen voor geld, maar voor alles. En de boodschap van het Koninkrijk is dat we alles geven, zelfs als dat zou betekenen dat we niets overhouden. 

Dit klinkt wel extreem, maar is alles in je leven beschikbaar voor God op al die momenten dat God daarom vraagt. Wil jij, met alles wat je hebt, zijn als deze arme weduwe en totaal beschikbaar zijn voor Jezus en Zijn Koninkrijk. Dat geeft niet veel ruimte, want dat is of zijn als de rijke die iets geeft, of zijn als de weduwe die alles geeft. 

Gebed: Heer, alles wat ik ben, alles wat ik heb, is van U! Ik wil niet voor een deel beschikbaar zijn, maar voor 100%, want dat is mijn dankbaarheid voor U.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu