Jozef - Van gevangenis tot troon

"Daarom zei de farao tegen zijn dienaren: Zouden wij ooit iemand kunnen vinden als deze man, in wie de Geest van God is." (Genesis 41:38) 

Hoe zou jij reageren als we iemand uit de gevangenis halen en om advies vragen en onze koning vindt het advies van deze man zo goed dat hij hem gelijk minister president maakt. Hoe dwaas kun je zijn als koning om dat te doen. Zo zouden wij toch minstens wel reageren. En wat doet de farao van Egypte? Hij haalt Jozef uit de gevangenis en laat hem vertellen wat zijn dromen betekenen. En natuurlijk had Jozef verteld dat hij dit niet kon, maar dat alleen God hem kon vertellen wat die dromen betekenden. Maar ja, wat had die farao met de God van Jozef? Helemaal niets, hij vertrouwde op de goden van Egypte en op zijn magiërs. En dan komt Jozef, met zijn uitleg.

 

Farao heeft geluisterd naar de uitleg van Jozef en hij komt tot de conclusie: In deze man moet de Geest van God aanwezig zijn. Niemand van zijn eigen magiërs kon ook maar iets uitleggen van die dromen en dan komt die Hebreeuwse jongen en die legt tot in details zijn twee dromen uit en zegt er dan ook nog bij dat de twee dromen dezelfde betekenis hebben, maar dat hij twee keer zo'n droom heeft gedroomd omdat God dit zeker en snel zal gaan doen en dat er dus snel actie ondernomen moet worden. 

En ik geloof dat dit het geheim is dat er achter alles zit wat hier gebeurt: Als je blijft in de weg van je bestemming, zelfs in de gevangenis of zelfs in periodes waarin je Gods leiding niet kunt zien, uiteindelijk zal God je in eer herstellen. Het gaat er bij God echt om wat er met Zijn kinderen gebeurt. Alles wat Jozef is aangedaan, laat God niet koud en ook jouw situatie laat God niet koud, God is er tot in detail op betrokken. En uiteindelijk zal God je zegenen op een manier die je je niet kunt voorstellen. 

Jozef is geschikt om het grote te ontvangen omdat hij trouw bleef in het kleine, zelfs in het onzichtbare. En uiteindelijk beginnen Jozefs dromen in vervulling te gaan. Want farao zet hem naast hem op de troon. En weet je, dat is wat God uiteindelijk doet: Hij laat ons nu al heersen met Hem op de troon. Misschien ben je van heel ver gekomen, maar uiteindelijk ben je bestemd om te regeren. Zouden er ooit mannen en vrouwen gevonden worden die meer kunnen betekenen dan deze mannen en vrouwen die de Geest van God hebben? Inzicht en leidinggeven is ons gegeven door de Geest van God. Gods verlangen is om ons helemaal te herstellen en zelfs nog meer te geven dan we hadden bij onze geboorte. Uit de put en uit de gevangenis mogen wij als ambassadeurs van Gods Koninkrijk hier op aarde doen wat Jezus in de hemel doet. Eigenlijk lijkt God dwaas om mensen zoals wij te gebruiken? Een ex-gedetinieerde ga je toch niet laten regeren? Bij God werkt het wel zo, zodat we door Zijn Geest zullen regeren om Zijn Koninkrijk op aarde te laten zien. 

Gebed: HEER, U herstelt mij in eer en glorie in Uw Naam! Uiteindelijk heeft U mij bestemd om met U te regeren en ik wil mijn verantwoording nemen om Uw Koninkrijk zichtbaar te maken op aarde.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu